tisdag 1 april 2008

Film igen!

Idag var det filmen Flyga Drake som man var och såg. Handlar om två pojkar som växer upp i Kabul som bästa vänner. Men kriget kommer till landet och skiljer sedan dessa pojkar åt. En olöst tyst konflikt fastnar hos de båda pojkarna och de är frågan om den kommer att lösas. Den ena pojken reser nämlige till USA med sin pappa för att undkomma det pågående kriget i landet. Några år senare är det ett nytt krig som börjar när Talibanerna tar över makten. Amir som pojken heter reser tillbaka till sitt hemland för att möta sin fars gamla vän som är döende. Därefter får vi följa honom genom ett plågat land av våld och orättvisor.

Den var HEMSK!
Jag grät nog nästan hela tiden. Detta var otroligt berörande och vissa bilder har fastnat på min näthinna. Har man svårt för skräckfilmer ska man inte se den här. Det är en drama men åldersgränsen är välbefogad, 18 år.

Den slutar lyckligt, tack och lov och jag fäller ytterligare ett par tårar. Eller hade jag inte skärpt mig så hade jag storbölat!

Betyg: hhhh

Andra filmer sedda förra månaden

Sweeney Todd: Den var helt ok. En vrickad musikal om en barberar som skär halsen av sina kunder för att använda kropparna till... ja jag avslöjar inte vad men det finns en viss äckelfaktor här. Ej lämplig för kräsmagade.
Betyg: hhh

Angel: Nä vill man se Rolf Lassgård sätta på någon så visst varsågod. Men den var definitivt inget att hänga i julgranen. Vrickad story som blev ännu mer vrickad på slutet. Den kändes inte särskilt verkligehetstrogen. Eller ja det är ju fiktion men det blev iaf för mycket.
Betyg: -
h

Jumper: Pooff hit poof dit. Tänk om man själv kunde göra så. Handlar om en kille som får "gåvan" att kunna teleportera sig själv till världens alla hörn ungefär. Samtidigt blir han förföljd av en så kallad Palladin som tycker att dessa jumpers är onda. Varför förstår jag aldrig riktigt men det blir en hel del spänning och Johans hand bli smått sönderkramad. Det kommer med all sannolikhet komma en uppföljare. Undrar om man får svar på varför dessa jumpers skulle vara onda då?
Betyg: hhh


3 kommentarer:

Katitzi sa...

27 dresses då?

18 år på Flyga drake...nääää var stod det??? MENAR DU ATT JAG HAR FEL I MIN REPPAR *panik*

Cilla sa...

Det stod på Flyga drake (VIP) när man ska se på trailern på SF:s hemsida. Men det kanske är nåt speciellt med den för annars är det 11 år som gäller såg jag nu.

27 dresses kommer. Jag glömde den:P

Katitzi sa...

hihi :D VIP är en specialsalong som göteborg har där de serverar vin mm..därmed är det 18 tror jag. Men du menar alltså att flyga drake är läskig...så det är inget för mig med andra ord eller?
Kramelikram